onsdag 9. april 2014

Godt nok

Per Fugelli er en klok mann. I et intervju med Stavanger Aftenblad om nyttårsforsetter sier han:

...et av de aller beste forsettene ville være å komme litt ut av vår dyrking av det perfekte, der vi ønsker et liv i 100 prosent trygghet, uten flenger og feil. Å være glad i seg selv som medfødt feilvare, er en viktig betingelse for å ha det noenlunde godt her på jorden. På en studiereise i Afrika traff jeg en gang en tradisjonell behandler som kalte seg «Professor Good Enough». Vi må lære å bli glade i det som er godt nok, i stedet for å strebe etter det perfekte.
(http://www.aftenbladet.no/sport/sprek/Per-Fugelli---Ha-et-forsett-som-ikke-handler-om-deg-selv-3317851.html#.U0UAP6jlafa)

Hva er så "godt nok"?

Jeg kommer aldri til å komme på forsiden av Vogue eller Time, men kanskje noen vil huske meg med glede når de ser i gamle album.

Jeg kommer aldri til å løpe marathon eller gå Birken - men jeg kan klare å gå 15 minutter pr dag, slik doktor Tjell rådet meg til.

Huset mitt kommer aldri i Bonytt, men barnebarna vil forhåpentligvis huske mormors hus som et godt sted å være.

Jeg vil aldri ha separatutstilling på Bomullsfabrikken eller bli innkjøpt av Nasjonalgalleriet, men jeg håper noen vil ha glede av det jeg strikker til dem - og uansett har jeg glede av det selv.

Nobels litteraturpris får jeg aldri, men det er godt nok å ha glede av å lese andres bøker - og av og til kunne sette ord på det jeg selv tenker.



- ikke sovepute - men "godt nok"! 


1 kommentar:

  1. Jeg er også fan av Per Fugelli, han er en klok mann! "Det perfekte" er stort sett juks, er det ikke? Fin pute, forresten!

    SvarSlett